April 2014
In deze nieuwsbrief:
- Masterclass 'Professioneel HRM voor vrijwilligers'
- Beloningsonderzoek WO-starters
- Interimmer 'In the
Spotlight' - Reorganiseren en OR
- Certificering HR
- Wet werk en zekerheid
|
Contact Tel +31 (0)20 751 32 23 info@entrance.nl www.entrance.nl
Deze nieuwsbrief is een uitgave van Entrance BV. Doorsturen van deze
editie naar vrienden, bekenden en collega‘s mag. Verspreiding via welk
medium dan ook en/of overname van tekst is niet toegestaan zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
|
| In
veel sectoren worden, mede door bezuinigingen, steeds meer
vrijwilligers ingezet op posities die voorheen door betaalde medewerkers
werden ingevuld. Vorige maand organiseerde Entrance in samenwerking met
de NVP de masterclass ‘Professioneel HRM voor vrijwilligers’. Het
tijdschrift Personeelsbeleid stelde Erik Jager van Entrance, één
van de docenten, een vijftal vragen. Is er een verschuiving in het beeld van vrijwilligers? “Het
beroep dat op vrijwilligers wordt gedaan is, mede door bezuinigingen,
steeds groter. Soms nemen vrijwilligers posities in die vrijvallen door
reorganisaties. Verdringing van arbeid staat dan ook hoog op de agenda
van menig OR. Uit het oogpunt van professionaliteit en continuïteit
worden steeds meer eisen gesteld aan de kwaliteit en inzetbaarheid van
vrijwilligers. Het werk is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. In de
zorg zijn bijvoorbeeld 450.000 vrijwilligers actief. Zij maken een
wezenlijk onderdeel uit van de gewilde ‘handen aan het bed’. Het aantal
zogenaamde geleide vrijwilligers zal verder toenemen, aangezien het voor
bijstandsgerechtigden verplicht wordt een tegenprestatie te leveren in
de vorm van vrijwilligerswerk.”
Wat betekent dit voor HR? “Het
huidige HR-beleid sluit vaak onvoldoende aan of wordt simpelweg niet
toegepast op vrijwilligers. Het is gemaakt voor de ‘standaard’
medewerker en houdt geen rekening met vrijwilligers en hun motivatie.
Behalve de groep traditionele vrijwilligers, voor wie plichtsbesef en
sociale contacten belangrijk zijn, zijn er andere groepen in opkomst. De
nieuwe en jongere vrijwilligers zijn mondig, maken hun wensen kenbaar
en komen met nieuwe ideeën. Zij zoeken zingeving en willen ‘het
verschil’ maken. Steeds vaker werken vrijwilligers en beroepskrachten in
één team waardoor de verschillen wegvallen. Dit vraagt om strategische
HR-keuzes en de inrichting van een professioneel vrijwilligersbeleid en
-management.” Klik hier voor het volledige artikel: ‘Professioneel HRM voor vrijwilligers’ |
Beloningsonderzoek WO-starters De
aanhoudende economische omstandigheden en de daarmee ruimere
arbeidsmarkt, lijkt geen grote gevolgen te hebben voor startsalarissen
van hoger opgeleiden. Begin dit jaar heeft Entrance een onderzoek
uitgevoerd naar de startsalarissen van WO’ers. Bij het merendeel van de
onderzochte organisaties liggen de startsalarissen na indexatie op
hetzelfde niveau als twee jaar geleden.
Het gemiddelde
startsalaris binnen de onderzoeksgroep bedraagt € 2.799 bruto per maand.
Uit ons onderzoek komt naar voren dat de advocatuur de hoogste
startsalarissen biedt; gemiddeld € 3.221. De financiële dienstverlening
is een goede tweede met een gemiddelde van € 2.913. Opvallend is dat de
startsalarissen binnen de grote accountantskantoren een stuk lager
liggen met €2.526. Ter vergelijking; een Rijkstrainee start met een
salaris van €2.400 per maand.
Het onderzoek richtte zich op
topwerkgevers binnen de advocatuur, accountancy, financiële
dienstverleners, non-profit/overheid en overig. De 33 onderzochte
organisaties vormen hierdoor geen representatieve steekproef van alle
WO-starters in Nederland, maar geven wel een goed beeld van hoe starters
in het topsegment en binnen populaire werkgevers beloont worden. De
markt voor startend academisch talent heeft zich de afgelopen jaren
gestabiliseerd en de tijden van tegen elkaar opbiedende organisaties
lijkt al ver achter ons te liggen. Binnen een enkele sector, zoals de
techniek, is deze ‘War for Talent’ echter nog in volle gang.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erik Jager. |
Interim HR-manager 'In the Spotlight' In
deze nieuwsbrief staat HRD-professional Mireille Maatkamp in de
spotlight. Mireille is op dit moment als associate van Entrance actief
als interim Programmamanager Vakmanschap binnen de gemeente Den Haag.
Een gesprek over haar achtergrond, haar opdracht en de samenwerking met bureaus.
Wie is Mireille Maatkamp? “Hoe
zorg je ervoor dat medewerkers optimaal bijdragen aan de strategische
doelstellingen van een organisatie? Dat vraagstuk blijft mij boeien. De
vraag speelt bij uiteenlopende sectoren: van detailhandel tot de
financiële sector en van advocatenkantoor tot onderwijs en overheid.
Ontwikkeling loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Eerst in
loondienst en vanaf 2004 als zelfstandige. De vraag blijft maar het
antwoord is nooit hetzelfde, afhankelijk van bijvoorbeeld de
bedrijfscultuur, de financiële omstandigheden en de steeds wisselende
omgevingsfactoren..”
Klik hier voor meer informatie over Mireille Maatkamp en de volledige tekst van het interview. |
Reorganiseren en OR De
meeste ondernemingsraden krijgen in deze hectische economische tijden
te maken met reorganisaties, bezuinigingen, transformaties,
outsour-cing, etc. In bijna alle gevallen heeft dit gevolgen voor
werknemers en wordt er een sociaal plan afgesloten om deze gevolgen op
te vangen. Welke afwegingen rondom een sociaal plan moet je als OR maken
en op welke wijze zie je toe op de naleving? Om hier goed op in
te spelen heeft Entrance samen met Den Ridder Advocatuur een workshop
ontwikkeld waarin we specifiek ingaan op het thema reorganiseren en
ondernemingsraad. De focus ligt op het reorganisatieproces, het
adviestraject en de beïnvloedingsmogelijkheden van de OR. Ook de
gevolgen voor de organisatie en de werknemers worden in beeld gebracht.
Tijdens de workshop wordt ingegaan op het reorganisatieproces, de
belangrijkste wetten en regels, het sociaal plan en de beleidsregels
UWV. Vervolgens staat de rol en positie van de OR centraal. Hierbij
wordt onder meer ingegaan op de doelstellingen van de OR, het
maken van een plan van aanpak, het inrichten van het adviesproces en de
communicatie met de bestuurder, de vakbonden en de achterban. De
kernvraag daarbij is “wat wil de OR bereiken?”. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erik Jager. |
Certificering HR Vanaf
1 april is de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement (NVP)
gestart met de certificering van HR professionals. In 2012 heeft de NVP
met inbreng van een brede commissie van deskundigen een beroeps- en
gedragscode voor P&O opgesteld. De certificering is een logisch
vervolg daarop. Met een systeem voor certificering van HR-professionals
volgt Nederland de voorbeelden uit andere landen en de standaarden van
andere gevestigde professionals.
Voor de beroepsgroep van HRM
professionals is certificering een instrument om de kwaliteit van de
vakuitoefening te bewaken en te bevorderen en om stakeholders inzicht te
geven in die kwaliteit. Door het register en het certificaat laat de
beroepsgroep zien, welke beroepsgenoten voldoen aan de basis standaarden
van professionaliteit. Tegelijk draagt certificering daardoor bij aan
de professionele identiteit van de beroepsgroep.
Bij de opzet van
de certificering is gekozen voor het ‘peer assessment’ en het ‘peer
review’ als centrale toetsingsinstrumenten. Na een positieve beslissing
krijgt de HR professional het certificaat ‘CHRP’ en wordt ingeschreven
in het CHRP-register. Dit register is openbaar en door iedereen te
raadplegen. De gecertificeerde HR professional mag de aanduiding
‘Certified HR Professional (CHRP)’ gebruiken. Middels een pilotgroep
zijn de eerste HR-professionals inmiddels gecertificeerd. Lees hier de eerste ervaringen: ‘drie reviewers aan het woord’.
Voor meer informatie : informatiebrochure CHRP |
Wet werk en zekerheid De
nieuwe Wet werk en zekerheid is in februari aangenomen door de Tweede
Kamer en zal naar verwachting binnenkort door de Eerste Kamer worden
aangenomen. De wijzigingen van het ontslagrecht zijn al vanaf 1 juli
a.s. van toepassing. De Wet werk en zekerheid is een uitwerking van het
sociaal akkoord dat het kabinet vorig jaar met vakbonden en werkgevers
heeft gesloten. De Wet regelt de hervorming van het ontslagrecht en de
WW en is bedoeld om de positie van flexwerkers te beschermen.
Het
wetsvoorstel bevat maatregelen op drie terreinen: stroomlijning van de
regels voor ontslag, verbetering van de rechtspositie van flexwerkers en
aanpassing van de werkloosheidsregelingen. Het voorstel laat de
bestaande ontslagroutes via het Uitvoeringsinstituut werk en inkomen
(UWV) en de kantonrechter in stand, maar schrijft dwingend voor in welke
gevallen welke ontslagroute moet worden gevolgd. Verder wordt de
ontslagvergoeding omgevormd tot een transitievergoeding.
De wet
beoogd de rechtspositie van flexwerkers te verbeteren doordat ze eerder
aanspraak kunnen maken op een vast contract. Er ontstaat een contract
voor onbepaalde tijd bij meer dan drie elkaar opvolgende contracten in
een periode van 2 jaar. Dat is nu nog drie jaar.
Aanpassing van
de werkloosheidsregelingen, onder andere de verkorting van de maximale
duur van de Werkloosheidswet (WW), wordt van 1 januari 2016 tot 2019 in
fasen teruggebracht .
Klik hier voor meer informatie over de Wet werk en zekerheid. |
|